Phnom Penh 2 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Pieter Reinsma - WaarBenJij.nu Phnom Penh 2 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Pieter Reinsma - WaarBenJij.nu

Phnom Penh 2

Door: pietr

Blijf op de hoogte en volg Pieter

23 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Vandag twee indrukwekkende excursies gemaakt. Naar S21 gevangeniswaar tijdens het regime van Pol Pot vele mensen zijn gemarteld en vermoord. Vooral mensen die gestudeerd hadden omdat die voor de Rode Khmer een bedreiging vormden. Veel steden werden ontvolkt. Onze gids kon daar veel over vertellen. Hij was toen acht jaar en moest ook uit de stad. Zijn vader was professor en is ook gemarteld en vermoord. We zagen gruwelijk eschilderijen van de martelingen. Zelfs baby s werden gemarteld. We zijn naar de Killing Fields gegaan. Hier zijn de massagraven en een glazen herdenkingstoren met 9000 schedels. Terug in het hotel heb ik eerst een uur geslapen. Toen de stad nog even in. Geld gewisseld, broodje bij bakker gehaald, terrasje gedaan aan de Mekong. Ik ontmoette daar twee studenten van de universiteit die rechten studeren, Sopheak en Sinan. Ze hebben een zwaar leven. Ze zijn de enige die kunnen studeren van alle zeven broers en zussen. Ze wonen heel sober op een kleine kamer zonder bed. Straks moeten ze de rest van de familie financieel steunen. De ouders investeren nu in een studie zodat ze het later beter kunnen hebben. Ik zie op staat veel bedelaars die vaak misvormd zijn. Ook veel moeders met kleine kinderen op de arm bedelen veel. Triest. Vanavond naar de nachtmarkt. Hier wordt vanalles verkocht. Zelfs de kikkers worden hier levend gevild. Brrr

• 23 November 2012 - 15:19

Barber:

He Pieter,

Wat indrukwekkend om dit te zien. Je hebt al heel wat meegemaakt op je reis lees ik wel.
    Geweldig om zoveel mooie en bijzondere dingen te zien. Leuk om te lezen allemaal. Zo reizen we een beetje met je mee.

Groetjes Barber

• 23 November 2012 - 18:46

Rients:

Dag kerel,
    Gryt en ik genieten van je verhaal en herkennen veel van wat jij nu meemaakt in het Verre Oosten. Wat de kikkers betreft het volgende : mijn Thais taalmaatje zit nu in Thailand en ze gaat daar haar neef ook weer bezoeken en genieten van de gefrituurde kikkers die hij daar kweekt.Het moge haar goed bekomen!
    Vraag van Gryt: hoe is het met jouw op-maat-gemaakte kleren?? Zelf moet ik steeds denken aan het sprookje"De kleren van de keizer"....
    Goed weekend en behouden vaart,
    rients en gryt

• 23 November 2012 - 21:12

Ger:

Een heel andere ervaring naast al het moois wat je hebt gezien! Eigenlijk de schaduwzijde van zo'n vakantie. Toch goed om te lezen. Je beseft je weer eens temeer dat wij het hier heel goed hebben. Indrukwekkend!
    Liefs,
    Ger