Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pieter Reinsma - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pieter Reinsma - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

27 November 2012 | Singapore, Singapore

Ik zit nu in Singapore en heb de groep verlaten. Vandaag was weer een hele verrassende dag. Ik zou vanmorgen nog een pagode bekijken in de buurt van het hotel en kwam daar iemand tegen die voor de kinderbescherming werkt. Ik heb een tijdje met deze meneer staan praten en hij vroeg of ik ook al naar de floating forest was geweest. Dit is een gebied wat in de regentijd onder water staat en zomers droog staat. Een verschil van 12 meter. Hier wonen mensen op drijvende pontons/huizen. Ik was er nog niet geweest en hij wilde mij er wel heen tuffen op de tuktuk (20 km). Ik heb dat gedaan en kwam door een prachtig landschap en toen bij de boten die naar de drijvende woningen varen. Ik moest voor een uurtje 35 dollar betalen en vond dat wel wat teveel. De chauffeur heeft toen voor mij geregeld dat het langer en goedkoper kon. Ik had een boot met schipper en een gids voor mezelf. Waar we voeren met de boot stond nu 3 meter water en is straks helemaal droog. Dan kun je in de rivierbedding rijden met de brommer. In de natte tijd staat er 12 meter water en staan de bomen onder water. Er wonen 6000 mensen hier op het water in verschillende dorpen. Ze hebben het niet breed. Ze leven van de visvangst op het meer (300 km lang), De mensen krijgen geen hulp van de regering en leven van de toeristen naast de visvangst. Er werken veel vrijwilligers. Ik ben in de drijvende school geweest waar 120 weeskinderen wonen, slapen , eten en leren. Voor deze kinderen heb ik een zak rijst gekocht op de drijvende markt waar ze 4 dagen van kunnen eten. De kinderen waren erg enthousiast en ook de onderwijzer. Met hem heb ik een paar woorden gewisseld en ik mocht tussen de kinderen in de schoolbanken zitten en we hebben enkele foto's gemaakt. Daarnaast heb ik nog een krokodillenfarm bezocht. Hier worden kleine krokodillen grootgebracht en later weer verkocht voor het leer. Ik heb mijn ogen hier uitgekeken en was diep onder de indruk van de verhalen van de gids. Zo worden mensen die in de regentijd sterven in plastic gewikkeld. Ze varen naar de boomtoppen die boven water uitkomen en leggen de dode daar in de takken. Als het water zakt worden de lichamen er weer uitgehaald en begraven. (in de regentijd staat de begraafplaats nl onder water). Alleen rijke mensen kunnen een graf betalen op droge grond op de berg in de buurt. Na de boottocht ging ik weer met de tuktukchauffeur naar de stad. Hij kocht onderweg voor mij een zaaddoos van de lotusbloem. Hij deed voor hoe je de zaden er van kunt eten. Ik heb ze geproefd en ze smaakten prima. Hij wilde mij uitnodigen om te komen eten in zijn huis. Hij had 5 kippen en wilde er wel een met mij opeten. Omdat ik op tijd terug moest zijn om naar het vliegveld te gaan, lukte dit niet. Jammer, want dan had ik het leven van een Cambodjaan wel van heel dichtbij kunnen meemaken. Hij had een baby van 8 maanden en een kind van 2 jaar. Ze moeten rondkomen van 80 dollar per maand. Deze onverwachte excursie was erg indrukwekkend en ik heb heel vaak kippenvel gehad van de verhalen die ik hoorde en van wat ik zag. Om half zeven vertrok het vliegtuig. Ik zat naast een Duitse vrouw die erg in de war was. Ze wilde het vliegtuig weer uit omdat ze dacht dat ze in het verkeerde toestel zat. Ik moest tolken omdat de stewardessen geen geen Duits spraken en de vrouw geen Engels. Volgens mij was ze erg in de war. Ze onderbrak steeds haar verhaal en sprak heel zachtjes en raakte een paar keer in paniek. Ik moest van de stewardessen zeggen dat ze moest blijven zitten na de landing, waarna er hulp zou komen in Singapore. Ik heb dat wel 10 keer moeten uitleggen. Ze dacht dat ze naar Vancouver vloog. Dus weer heel wat beleefd vandaag. Ik heb voor mezelf een nogal duur hotel uitgezocht merk ik. Erg luxe maar veel te duur. Een drankje (frisje) kost 5 dollar. Ik slaap hier alleen en morgen om 6.45 uur ga ik weer met de hotelshuttle naar het vliegveld. Dan ontbijt ik daar maar, want dat zit niet inbegrepen hier. En dan op naar Bali!! Joepie!

  • 27 November 2012 - 17:10

    Klaas:

    Super, een te gekke ervaring(en)! Nu het laatste stukje van je vakantie op Bali....wat gaat de tijd toch snel.

  • 27 November 2012 - 17:28

    Rients:

    Dag kerel,
    Wat tips van een (onbezoldigde) gids. Om de dag niet te verluieren aan het strand kun je:
    -een kookcursus volgen
    -vragen bij de VVV waar een crematie is
    -een massage
    -rijstterrassen m.n. in de buurt Sideman en Klung Kung
    -dagje naar Ubud
    -het tempelcomplex van Ulewatti
    Vermaak je en yt lekker!!
    Groet,
    rients en gryt

  • 27 November 2012 - 18:02

    Nynke:

    Jeetje, het laatste deel van je reis weer...
    Wat vliegt de tijd..Geniet nog van je tijd op Bali...

    Groetjes, Nynke

  • 27 November 2012 - 19:34

    Ger:

    Je durft wel hoor: In je eentje op stap met een vreemde! Nou ja, zo zie je natuurlijk wel veel meer. Heel avontuurlijk. Eenmaal op Bali kun je je eigen tijd indelen en hopelijk ook wat uitrusten van deze indrukwekkende reis. Heel veel plezier verder en lekker chillen. Voor je het weet ben je weer thuis...
    Liefs,
    Ger

  • 27 November 2012 - 21:15

    Erwin De Jong:

    Hoi Pieter,

    Wat een avonturen beleef je daar, wel indrukwekkend voor je.
    Ik hoop dat je nu wat meer variatie in eten krijgt, daar de rijst je de strot uit komt (hoorde ik van Ger).
    Nico en ik zijn afgelopen zaterdag even bij Ger geweest, was gezellig en we hadden een italiaanse bubbeltjeswijn (Spumante) voor hem mee genomen.

    Ik heb weinig tijd gehad om jouw hele verhalen te lezen, nu is dat nog niet veel beter geworden, maar dit verhaal in Singapore trok me dusdanig dat ik even verder wilde lezen.

    Veel relax plezier in Bali en kom heelhuids terug!

    groet, Erwin (en Nico)

  • 27 November 2012 - 23:46

    Marloes149:

    Ik volg je verhalen op de voet! Geweldig zeg. Veel plezier op Bali!
    Liefs van Marloes

  • 27 November 2012 - 23:46

    Marloes149:

    Ik volg je verhalen op de voet! Geweldig zeg. Veel plezier op Bali!
    Liefs van Marloes

  • 28 November 2012 - 23:24

    Baukje Herder:

    Hé Pieter,

    ik lees je belevenissen met veel plezier. Je maakt hoop ik weer veel foto's, zodat je later nog eens rustig alles kan herbeleven. Want jouw avonturen voltrekken zich, zo te lezen, wel in een heel rap tempo! Veel plezier nog op Bali, probeer daar ook nog wat te 'chillen' !

    Groet,
    Baukje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Pieter

leraar basisonderwijs, met als hobby's: tuinieren, lezen en reizen.

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 13238

Voorgaande reizen:

02 November 2012 - 08 December 2012

Vietnam, Cambodja en Bali

Landen bezocht: